Pracownia Logopedyczna
Drogi Rodzicu,
jeżeli Twoje dziecko ma kłopoty z prawidłową wymową poszczególnych głosek, jeśli masz wątpliwości, czy rozwój jego mowy przebiega prawidłowo, zgłoś się do nas! Zajęcia prowadzimy w formie zabawy, wykorzystując do terapii najnowocześniejsze pomoce, gry dydaktyczne i programy komputerowe, dzięki czemu zajęcia będą interesujące dla każdego dziecka.
Przeprowadzimy:
- diagnozę rozwoju mowy dzieci,
- konsultacje i porady dla rodziców - wskazówki do indywidualnej pracy w domu,
- terapię wad wymowy, takich jak:
- sygmatyzm - nieprawidłowa realizacja głosek [s, z, c, z; š, ž, č, ž; ś, ź, ć, ź];
- rotacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski [r];
- kappacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski [k];
- lambdacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski [l];
- gammacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski [g];
- betacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski [b];
- mowa bezdźwięczna - wymawianie głosek dźwięcznych jako ich bezdźwięczne
- odpowiedniki; innych odchyleń od normy artykulacyjnej;
- terapię opóźnionego rozwoju mowy,
- terapię zaburzeń mowy i komunikacji,
- terapię jąkania,
- terapię logopedyczną indywidualną i grupową,
- ćwiczenia emisji głosu.
Zalecamy konsultację logopedyczną, gdy u dziecka obserwuje się następujące symptomy:
- u dziecka do 12 miesięcy:
- nie głuży i nie gaworzy,
- nie reaguje na dźwięki otoczenia,
- nie rozumie i nie wykonuje prostych poleceń,
- nie wymawia prostych sylab np.: ta-ta, pa-pa, ma-ma, ba-ba,
- u dziecka do 2 roku życia:
- nie mówi prostych słów,
- nie naśladuje odgłosów zwierząt i otoczenia,
- mówi mało i niechętnie,
- nie wymawia głosek charakterystycznych dla tego etapu rozwoju mowy,
- u dziecka do 3 roku życia:
- język „wsuwa” między zęby przy wymowie głosek: t, d, n, ś, ź, ć, dź lub s, z, c, dz,
- oddycha przez usta i buzia jest ciągle otwarta,
- nie zwraca uwagi na rówieśników, nie bawi się z nimi,
- nie wymawia głosek charakterystycznych dla tego etapu rozwoju mowy,
- u dziecka do 4 roku życia:
- mowa jest niezrozumiała dla otoczenia,
- nie wymawia głosek s, z, c, dz, zastępując je głoskami ś, ź, ć, dź,
- ma trudności z nazywaniem przedmiotów, czynności,
- nie buduje prostych zdań,
- nie zadaje pytań,
- ma trudności z zapamiętywaniem wyrazów, zdań, wierszyków,
- nie utrzymuje kontaktu wzrokowego z osobą mówiącą do niego,
- nie wymawia głosek charakterystycznych dla tego etapu rozwoju mowy,
- u dziecka do 5 roku życia:
- nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż,
- nie podnosi czubka języka do podniebienia,
- nie potrafi podzielić wyrazu na sylaby,
- myli podobnie brzmiące głoski i wyrazy np.: półka - bułka, koza - kosa, Tom - dom,
- w wypowiadanych zdaniach pojawiają się błędy gramatyczne,
- przekręca trudne wyrazy,
- u dziecka do 6 roku życia:
- nie wymawia poprawnie głoski r oraz innych głosek,
- nie potrafi podzielić wyrazu na sylaby i głoski,
- przestawia sylaby w obrębie wyrazu lub skraca wyrazy,
- nie potrafi opisać przedmiotu i podać jego cech charakterystycznych,
- nie rozumie kontekstu sytuacyjnego.
Normy rozwojowe. Normą rozwojową jest, jeśli dziecko w wieku:
- 1 - 2 lat - używa prawie wszystkich samogłosek, z wyjątkiem nosowych (ą, ę) oraz wymawia niektóre spółgłoski ( p, b, m, t, d, n, k, ś, ź, ć dź, ch),
- 3 lata - wymawia wszystkie samogłoski i spółgłoski (p, pi, b, bi, m, mi, n, ni, f, fi, w, wi, t, d, n, l, li, ś, ź, dź, j, k, ki, g, gi, ch),
- 4 lata - wymawia głoski s, z, c, dz,
- 5 - 6 lat - wymawia głoski sz, ż, cz, dż, r,
- 7 lat - ma utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia.
Należy pamiętać, że każde dziecko rozwija się we własnym, swoistym tempie i niewielkie opóźnienia rozwoju mowy nie powinny być powodem do niepokoju.
Telefon: 720 855 377
E-mail: logopeda@paideia.pl